taichi

Tai Chi

Tai Chi, określane czasem jako medytacja w ruchu, to chinska sztuka harmonijnych i delikatnych ćwiczeń zapewniających doskonałe zdrowie i redukujących stres, odpowiednia dla ludzi w każdym wieku. Kiedy formy postaw i ruchów Tai Chi zostaną przyswojone, całe ciało, umysł i duch powracają do stanu naturalnego. Poszczególne narządy funkcjonują wówczas lepiej, mięśnie rozciągają się i współgrają ze sobą przynosząc uczucie ulgi, oddech staje się wolniejszy, a umysł zrzuca brzemię trosk.
Tai Chi Chuan nazwa pochodzi od diagramu taiji dosłownie oznacza Pięść Wielkiego Szczytu. Stulecia doświadczeń dowiodły, że praktyka Tai Chi Chuan to jedna z najlepszych metod poprawy stanu zdrowia, pobudzenia krążenia krwi, uspokojenia całego układu nerwowego, a dzięki wymaganej podczas praktyki koncentrancji także wypracowania stanu głębokiego spokoju umysłu. Harmonia ciała i umysłu zapewnia szczescie i zdrowie.
Tai Chi Chuan jest kombinacją okrężnych ruchów, które w płynny i miękki sposób przechodzą z jednej formy do drugiej. Koniec jednego ruchu jest jednocześnie początkiem następnego. Wszystkie okrężne jednostki ruchowe tego ćwiczenia są idealnie zrównoważone dzięki kontrolowaniu środka ciężkości (pępka). Całe cwiczenie rozwija się stopniowo w trakcie jego wykonywania. Wszystkie ruchy, subtelnie następując po sobie aktywują rózne części ciała i nerwy. Ponieważ żaden ruch nie jest skupiony w konkretnej części ciała, więc można od ciała wymagać więcej i nie doprowadzać do przyśpieszonego bicia serca.
Bibliografia

1.”Tai Chi Chuan” – Chee Soo 1999 r.
2.”Tai Chi Chuan”- Liang Shou- Yu Wu, Kraków 2000 r.
3.”Tai Chi Chuan”- Yang Jwing Ming, Warszawa 2000 r.
4.”Praktyczny przewodnik po Tai Chi” – Paul Crompton, Poznań 1995r.
5.”Tai Chi Chuan”-Andrew Lum


Korzyści

Tai Chi Chuan wpływa dodatnio na cyrkulację krwi, tonizuje mięśnie i rozluźnia naprężone nerwy. Ćwiczony jest tutaj każdy mięsień i staw. Każdy ruch jest zharmonizowany z naturalnym i głębokim oddychaniem przeponowym, które wymaga równowagi i koncentracji funkcjonowania umysłu. Wtedy uzyskuje się korzystne efekty, które rewitalizują cały system nerwowy. Delikatność ruchów tai chi sprawia, że ćwiczącym nie grożą kontuzje, a zyskują oni siłę, gibkość i elastyczność. Praktyka tai chi działa uśmierzająco na układ nerwowy, zapewniając spokój umysłu w każdej sytuacji, a nocą spokojny i głęboki sen. Osoby cierpiące na artretyzm, reumatyzm, lumbago, rwę kulszową, czy stwardnienie rozsiane mogą odnieść znaczne korzyści z tej praktyki, podobnie wszyscy mający problemy z nadwagą; ćwiczenia te pomagają usunąć tkankę tłuszczową, zmniejszając masę ciała do naturalnego poziomu. Inna wielka korzyść z uprawiania tai chi to wzmocnienie systemu nerwowego. Dzięki dynamicznej i precyzyjnej kontroli wszystkich części ciała praktykujący uczy się panować nad własnymi emocjami i uzyskuje głęboki spokój wewnętrzny, co ułatwia mu akceptację samego siebie i ludzi wokół. Prowadzi to w naturalny sposób do większej przytomności umysłu, jak również lepszego zrozumienia siebie i innych. Generalnie każda forma zaburzenia zdrowotnego, wyrażająca się stanem chorobowym obejmującym organy wewnętrzne i obszar cielesny wokół nich może być wyleczona. Takie dysfunkcje jak owrzodzenie żołądka, przepuklina, wysokie ciśnienie krwi, zaburzenia płucne, zaburzenia serca i gruźlica mogą być leczone z powodzeniem dzięki praktyce tai chi. Niektóre z tych dolegliwości można wyleczyć w okresie krótszym niż jeden rok. Ponadto tai chi stanowi podstawę w łagodzeniu takich dolegliwości jak artretyzm, chroniczne bóle głowy i osłabiona odporność systemu nerwowego.


Fizjologia

 

  • Kiedy kończyny poruszają się w wolnym i równomiernym tempie, wtedy mózg odpoczywa -Kiedy głowa jest trzymana prosto i naturalnie, naturalna jest również cyrkulacja krwi i oddychania.
  • Oczy odpoczywają, kiedy poruszają się wolno.
  • Język jest wygodnie umieszczony, aby ślina zwilżała gardło.
  • Barki są opuszczone, tak, że usunięte jest naprężenie z mięśni szyi.
  • Ruchy nadgarstka rozplątują naprężone nerwy oraz zapewniają elastyczność i siłę.
  • Oddychanie przeponowe oddziaływuje na wewnętrzne organy oraz polepsza trawienie i wydalanie.
  • Talia jest wykorzystywana jako oś obrotu górnej i dolnej części ciała.
  • Nogi wykorzystywane są do zachowania równowagi.

 


Oddychanie

ODDECH – to życie, ale właściwe oddychanie to rzecz jeszcze ważniejsza. Nie tylko podtrzymuje życie i oczyszcza krew, ale jest też paliwem dla energii witalnej organizmu. Bardzo niewiele osób umie oddychać w sposób pełny, więc ich organizmy nie przywykły do przyswajania dużych ilości tlenu. Jeszcze mniej ludzi potrafi oddychać głęboko z podbrzusza (tantien). Dlatego ucząc się formy należy oddychać w sposób jak najbardziej naturalny. Należy sprowadzić oddech głęboko do rejonu poniżej pępka. Oddychanie podbrzuszem nie tylko pobudza i aktywizuje moc witalną, lecz także pomaga dawać wewnętrzne polecenia organizmowi dzięki rozszerzaniu i kurczeniu mięśni oraz jelit. Pomaga pobudzić krążenie krwi oraz czynność wątroby i ogólnie wspiera funkcje metaboliczne organizmu. Jeśli oddychanie pozostanie naturalne, w miarę pogłębiania praktyki uczy się pozwalać oddechowi zatapiać się coraz niżej, aż wreszcie dotrze do podbrzusza. Dzięki poprawnym postawom przy rozluźnionym ciele i swobodnych ruchach oddech w naturalny sposób będzie “zatapiał się coraz niżej”. Kiedy już oddychanie głębokie stanie się naturalne i automatyczne, podniesie się poziom energii ciała. Wolne ruchy sekwencji tai chi wymagają głębokiego oddechu, który ćwiczy organy wewnętrzne. Podczas takiego oddychania mięśnie kontrolujące proces wdychania i wydychania wymagają ruchu bardzo nisko prowadzonego w jamie brzusznej. Ten nisko osadzony ruch ćwiczy bardzo wydajnie organy wewnętrzne w całym obszarze brzusznym. Poprzez tylko zewnętrzne-mięśniowe pogłębianie oddechu stymulacja organów wewnętrznych jest niemożliwa. W tai chi wdychanie związane jest z Yin, a wydychanie z Yang. Te dwie fazy procesu oddechowego mogą działać podobnie jak Yin/Yang po okręgu. Wdychanie i wydychanie musi krążyć wymiennie, jedno wewnątrz drugiego, wolno i bez wysiłku w płynnym ruchu cyrkulacyjnym. Jako proces pojawia się wydychanie w rejonie łonowym, rozpoczynając obniżanie i rozszerzanie się obszaru brzusznego usytuowanego w punkcie dwa cale poniżej pępka. Ten ważny punkt (tantien) jest strefą, w której nastepuje tworzenie i kumulowanie Chi. Ten niczym nie zachwiany proces wdychania i wydychania może i powinien także doprowadzić do pogłębienia oddechu nie dlatego, że oddech tworzy się wysiłkowo, lecz dlatego, że wdychanie i wydychanie angażuje płuca w pełni ich pojemności.


Energia

Naprawdę głęboki oddech powinien schodzić do podbrzusza, tam bowiem mieszczą się dwa ośrodki energetyczne, a w jednym z nich rozwijana jest i gromadzona energia chi. Oddech jest paliwem dla naturalnej energii organizmu. Ćwiczenia oddechowe stanowią naturalny element metody rozwoju chi, a mocna chi pomoże każdemu osiągnąć trwałe zdrowie fizyczne. Urodziliśmy się z tą energią i dysponujemy nią przez całe życie. Może ona przynieść zdrowiu korzyści niewyobrażalne dla przeciętnego człowieka, pomaga zwalczać bakterie i inne zarazki w ludzkim organizmie, a naprawdę mocna chi poprawia stan zdrowia do tego stopnia, że raz na zawsze pożegnamy się z przeziębieniami i grypą. Energia chi jest niewidzialna i bezwonna, nie sposób jej też usłyszeć, a jednak stanowi integralną część naszego organizmu i oddziałuje na nasze życie codzienne. Siła i regeneracja chi zależy od stanu zdrowia danej osoby, nieustannej praktyki głębokiego oddychania oraz relaksacji. To dlatego tai chi chuan tak korzystnie i wielostronnie oddziałuje na zdrowie.

Advertisements
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close